Gör såhär för att få insulinresistens och helt förstöra ditt blodsocker! ?

Om du snabbast möjligt vill få ditt blodsocker ur balans och vara på god väg till insulinresistens då skall du göra följande:

Ät sällan och oregelbundet genom att hoppa över måltider. Ät olika tider varje dag.
När du väl äter så ät stora måltider, med mycket av snabba kolhydrater tillsammans med med transfett eller lite fett och lite protein.
Ät godis/ sötade produkter till mellanmål för att du känner att du har lågt blodsocker och vill höja det snabbt!
Drick läsk på tom mage, sprid ut det jämt över hela dagen mellan måltider.
Ät en lätt lunch varje dag, en sallad med tex färdigrostade krutonger och lightsås.
Välj lowfatprodukter av alla livsmedel du kan hitta (innehåller oftast mer socker istället).
Drick lightdrycker mycket och ofta. Ät under stress, tugga få gånger. Skölj ner med mycket vätska.
Ät max 1-2 ägg i veckan. Skippa grönsaker till de flesta måltider.
Frukosten skall vara så nära proteinfri du kan komma med i princip bara kolhydrater. Drick koncentratjuice till. Ha lättmargarin på den vita mackan.

Dra ner på allt fett, allt fett är dåligt. Drick svart kaffe på tom mage utan fett eller något alls till.
Undvik fibrer. Stressa mycket och ofta. Minska ner på motionen. Ta bilen överallt.
Undvik salt i högsta möjliga mån, allt salt. Ät inga extra näringstillskott. Lös inga problem som ligger och gnager, sopa det under mattan.
Stor del av kosten ska vara mjöl- och komjölksbaserad. Ät mycket hel- och halvfabrikat.
Ät mycket mat som innehållande majsstärkelse.
Vid fredagsmyset ät bara godis och chips, inget protein. Gör du redan mycket av det här?
Då kan du absolut vara på god väg att få insulinresistens, ett förstadium till diabetes typ 2!

Det vill du såklart inte ha och det vill nog ingen annan heller ha! För att undvika både insulinresistens och diabetes typ 2 bör du göra precis raka motsatsen till alla dessa råd. Då är du inte längre i riskzonen.
Har du väl hamnat där så ökar tyvärr många andra sjukdomsrisker.
Men ofta går tillstånd att förbättra om man går in för det.
För dig som inte är säker på vad insulinresistens är, så enkelt förklarat är det ett tillstånd där energin/ glukoset som är i blodet inte längre kommer in i cellerna som de skall göra för att ge dig energi och ork.

Insulin är ett hormon som produceras av bukspottkörteln som har till funktion att knacka på cellens dörr och meddela cellen att nu finns det energi här ute i blodet som du behöver hämta in.

Ju “sämre” du äter ju mer insulin produceras till en början. Med mycket insulin i blodet då knackar insulinet väldigt högt och ihärdigt på cellens dörr för att det är lite panik ute i blodet med så mycket socker.
Det är inte hälsosamt med så mycket socker i blodet och insulinet försöker därför hjälpa dig genom att få in detta i cellerna.

Efter lång tid med mycket och hårda knackningar från insulinet så har cellerna börjat tröttna på detta ständiga spring, så cellerna öppnar inte längre dörrarna i samma utsträckning. Ännu mer panik råder i blodet pga det höga blodsockret och ännu mer insulin produceras av bukspottkörteln som får order om att öka sin produktion mer, återigen gör kroppen detta bara för att hjälpa dig.

Cellerna orkar inte längre öppna sina dörrar i samma höga takt som alla knackningar från insulinet. Så nu förblir både blodsockret och insulinet högt ute i blodet. Detta resulterar nu i att du får mindre ork, går upp i vikt, ökade cravings, sämre humör och mycket annat oönskat samt att du har fått insulinresistens.

Det finns som tur är mycket du kan göra åt det! Om du vill ha stöd i detta så kan du boka tid hos mig så hjälper jag dig!

/Therese

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.